С какво се занимавате?
Ева: Най-кратко казано създаваме решения за устойчиво производство и консумация на мода. Преди 2 години стартирахме www.koolandkonscious.com, което се превърна в един от водещите глобални маркетплейси за устойчива мода. А от няколко месеца вече публично говорим за новата ни компания www.impaktid.com, алгоритъм който пресмята отпечатъка на всеки моден продукт върху околната страна и показва резултата на всяка продуктова страница.
Бори: Новото ни решение цели да помогне на производители и потребители да виждат въздействието, което оказват на околната среда в много измерим и достъпен начин и разбирайки да можем активно да променим начина, по който произвеждаме и потребяваме. Крайната ни цел е да успеем трайно и положително да променим потребителските си навици, а това е дълъг процес.
Ана: Като най-новият партньор в Kool And Konscious, аз оформям и се грижа за проекта и най-вече за това той да продължава да бъде най-разнообразната и богата платформа за устойчива мода и стил на живот.
Защо го правите?
Бори: Модата е един от най-големите замърсители в света.
Няколко от фактите, които са на масата, че като цивилизация имаме оставащи само 420 гигатона във въглеродни емисии преди да достигнем критична екологична криза, или по-малко от десет години. Само модата е отговорна за 3.3 гигатона от тези емисии на година, което е повече от емисиите на целия въздушен и воден транспорт взети заедно на година. Две трети от дрехите в света в момента се произвеждат от полиестер, докато 20 милиона тона на година завършват в сметища. Съдбата им оттам нататък е или да бъдат изгорени, отделяйки още милиони тонове въглеродни емисии, или да се разградят в милиарди микро пластики, които не могат да бъдат филтрирани от почвата, реките и океаните ни.
Ева: Истината е, че светът не може да продължава да работи, както до момента. Не заради моралната страна на нещата, а защото ресурсите ни са крайни и ние вече сме накрая им. Аз вярвам, че човечеството е способно на промяна и на това да се справя със ситуация на кризи. И в тази ситуация на криза, за мен е важно да съм активна част от решението.
Ана: Моят мотив е доста личен, модата е мечтата ми, а когато започнах да се занимавам с нея, разбрах, колко жестока морално и материално може да е тя. Но също така избрах и с кой тип мода искам да се занимавам, устойчивата. Така мечтата ми се превърна в кауза.
Как един млад предприемач избира ИДЕЯТА, в която вярва, че ще се превърне в успешен бизнес модел?
Ева: За да сме съвсем точни, единственият млад предприемач в нашето трио е Бори 😀 От позицията на моя опит, понякога е идеята, но доста често е изпълнението. Има страхотни идеи, които не успяват да пораснат и ужасни идеи, които стават огромни бизнеси. Това, което работи за мен лично е да знам защо правя нещо. Ако знам каква е целта ми, лесно мога да стигна до решението.
Бори: Съгласна съм с Ева и вярвам, че не предприемача намира идеята, а тя него в естествено следствия на ясна причина, която се превръща в “Защо-то” на бизнеса. Оттам нататък “как” и “какво” прави един бизнес модел са променливи, които да оптимизират “защо-то“. Причината да създадем Kool and Konscious and Impakt ID винаги е била неустойчивият отпечатък на модната индустрия и желанието ни не само да го намалим, а да постигнем една природно-неутрална индустрия. Водени от тази идея и мисия, всичко, от името на компанията до бизнес модела, е претърпяло промени за да бъде компанията максимално релевантна и бързо-растяща.
Кое е най-важното за позиционирането на бранд, чиято мисия е да направи хората по-добри и отговорни?
Едва ли има един отговор на този въпрос. За нас е важно да сме по-добри и отговорни като бранд. И най-вече да сме откровени, както за положителните неща, които правим, така и за недостатъците си. Ние оперираме в много нова среда, в която няма ясни граници и ясни отговори и е важно да водим разговора директно.
Но също така – промяната на потребителски навици не е лесна и според нас тя рядко става през негативен разговор. Искаме нашето послание да мотивира хората, да им дава чувство за героизъм и да им помага да дадат по-доброто от себе си.
Кои са вашите следващи стъпки?
В момента сме силно фокусирани над развитието на технологията за Impakt ID и продължаваме да работим над разширяването на Kool And Konscious. За наше щастие не можем да се оплачем от липса на следващи стъпки и е важно да можем да ги подредим към една по-добра индустрия и по-добри потребителски навици.
Три неща, които правите, за да преодолеете лош ден.
Бори: Откровено мисля, че сме се събрали колектив от психически стабилни хора и малко неща свързани с работата ни могат да ни бутнат или афектират. Винаги сме си говорили в прав ред, бързо анализираме ситуации и взимаме решения. Вярвам, че с Ева и Ана изградихме и лоялно приятелство, на което усещам, че винаги мога да разчитам в трудни моменти, както и те на мен. Тоест, за мен трите неща са това психически да съм недраматично настроена и да виждам проблема като възможност, отбор с добра връзка и адекватно мислене.
Ева: Чаша вино винаги помага, няколко километра ходене и разбира се най-хубавото нещо – в края на деня да си говоря със сина ми преди да заспи. Много важни житейски уроци ми предава той – от уроци по физика до това как да поставям граници и да си създавам лично пространство.
Ана: Излизаме на разходка, спираме стратегическите разговори и просто мечтаем. Наистина има дни, в които е важно да можеш да се отдалечиш от всичко, тогава идват и няколкото километра ходене 🙂 А и най-ценното на малкият и стойностен колектив е възможността наистина да си помагате в такива моменти.
Какво бихте посъветвали start-up екипите, които практикуват home-office?
Ева: Хубаво е да сме свободни да работим от където си искаме, но е важно да прекарваме време заедно. Така че – make room for that.
Бори: Мениджмънта да не забравя да комуникира визията, стратегията и головете с останалата част от отбора си. Особено ако настъпват промени.
Ана: Да използват времето в къщи за самоусъвършенстване, емоционално и физическо. Това може да е страхотна перспектива, а не само pajama party.
To me, coworking is about…
Eva: freedom
Bory: alignment of the collective mind
Ana: exchanging ideas and vibes – really fresh feelings. Like going on a school trip